Monday, July 19, 2010

NATIONAL ICT CONVENTIONS 2010...


6 Syaaban 1431 Hijriah. Alhamdulillah.... Tamat sudah National ICT Conventions 2010 yang diadakan di Dewan Senat, Universiti Teknologi Malaysia. Actually program ni adalah dikendalikan oleh kawan sekelasku dengan mendapat kerjasama sepenuhnya daripada pihak UTM dan Multimedia Development Corporation (MDEC). Program 4 hari ini aku sertai kerana ada banyak sebab2nya.

Ok, yang pertama adalah aku ingin menambah lagi kenalan dan network aku. Kebanyakkan yang datang pada konvensyen ini adalah pelajar UTM juga tetapi ada juga beberapa usahawan dan pihak industri. Usahawan yang datang itu pula adalah kesemuanya dalam bidang ICT dan ada juga pihak industri daripada pertanian dan kimia.

Walaupun majoriti yang datang adalah pelajar, mereka juga aku dapat dilihat berpotensi untuk menjadi usahawan kerana mereka yang datang adalah mereka yang berminat untuk berniaga. Aku juga turut menggalakkan mereka untuk menyertai bidang keusahawanan ini. Ada sesetengahnya datang tanpa sebarang idea, just untuk explore sahaja tapi bagi aku itu juga satu peluang yang baik untuk aku menambah kenalan.

Perkara kedua adalah dari segi kandungan program. Hari pertama adalah mengajar kita semua tentang kreativiti dan bagaimana untuk menjadi kreatif. Actually kreativiti boleh diajar dan dipupuk walaupun kita tidak dilahirkan senbagai insan yang kreatif. Beberapa teknik turut diajar untuk kita semua menjadi kreatif dan inovatif. Ada juga ditunjukkan beberapa video yang melibatkan kreativiti walaupun pada awalnya aku pun tak berapa nak percaya.

En.Saiful Nizam iaitu pengasas animasi Upin & Ipin iaitu syarikat Les Copaque juga ada memberikan pandangan dan pengalamannya. Dia juga sekarang ini sedang menghasilkasn sebuah animasi superhero 'Boboiboy' dan dijangka akan ditayangkan pada September nanti. Aku rasa cukup bertuah dan teruja kerana dapat menyaksikan trailer animasi tersebut, dengan kualiti animasi 3D yang mantap dan jalan cerita yang kelakar, aku rasa ianya akan 'meletup'.

Hari kedua itu pula adalah melibatkan creative content iaitu berfokuskan pada animasi. Beberapa fakta yang ditunjukkan agak mengejutkan. Antaranya adalah kos untuk menghasilkan
satu episod Upin Ipin adalah sekitar RM 20k dan boleh dijual pada stesyen TV dengan harga RM 40k tetapi jika dijual di luar negara, ianya boleh mencecah RM 800k (dengan syarat kualitinya ditingkatkan daripada sekarang ini). Bidang animasi tempatan semakin mendapat tempat sekarang ini tetapi agak jarang syarikat tempatan yang berkemampuan menghasilkannya.

Ada juga ditunjukkan sebuah animasi yang dilakukan oleh syarikat consultant tersebut dengan kerjasama pihak US dan akan ditayangkan di Cartoon Network tak lama lagi. Animasi tersebut adalah 'Suoerhero Panda'. Memang best dan melucukan animasi tersebut, kitaorang semua asyik gelak je.

Ok, sebab ketiga adalah aku nak tambahkan lagi network aku dengan pihak MDEC dan juga pelajar2 tersebut. pada aku, amat penting untuk kita aktif dalam program2 seperti ini kerana kita boleh berkenalan dengan ramai orang. Mungkin dengan perkenalan yang singkat ini boleh menghasilkan suatu kerjasama perniagaan antara kita, mana tahu kan? Dari pihak MDEC, oklah, diorang semua dah kenal aku dan dah agak rapat pun, siap sembang2 dan gelak2 lagi.

Dari segi hubungan aku dengan pelajar2 pula, kebanyakkan yang hadir adalah pelajar dari jabatan grafik dan multimeda fakulti komputer. So, dari sini, aku sempat berkenalan dengan beberapa pelajar yang aku tengok ada potensi untuk menjalinkan usahasama dalam perniagaan. Ada sesetengahnya pula memelukan syarikat untuk mereka menjalani l;atihan praktikal.

So, aku rasa dengan menghadiri program2 seperti ini dapat membuka lebih banyak lagi ruang interaksi dan kerjasama keusahawan especially untuk aku perniagaan jangka masa panjang aku. Harapnya selepas ini ada lagi program2 seumpama ini diadakan dan aku boleh join.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...