Saturday, July 31, 2010

PEMBATALAN PROGRAM KE SHANGHAI...


20 Syaaban 1431 Hijriah. Bebaru ini aku rasa aku telah mengambil satu keputusan yang pada aku amat menyedihkan, amat menakutkan dan amat mengecewakan. Suatu program yang telah lama dirancang dengan sebegitu rupa tidak dapat di realisasikan. Atas beberapa masalah yang menimpa, aku sebagai pengarah program 'Delegasi Akademik dan Keusahawanan Teknologi Maklumat (DUIT'10)' membatalkan program tersebut.

Menyorot kembali program ini, asalnya adalah idea kawanku yang melihat promosi ke Shanghai World Expo 2010 dalam akhbar pada awal Mac dan mencadangkan kitaorang semua buat program ke sana. Disokong oleh penyelaras kami, aku dilantik menjadi pengarah program. Aku buat paperwork, buat surat mohon kelulusan, buat surat penajaan dan sebagainya.

Aku juga membahagi2kan tugas kepada kawan2ku yang lain. Setiap seorang ada peranan masing2. Setelah semua kelulusan diperolehi, usaha mencari penajaan dan agensi travel bermula (actually dah start cari awal lagi, cuma baru nak deal). Kesibukkan ahli kumpulan menjadikan aku terpaksa menangguhkan program ini daripada bulan Mei kepada Ogos. Waktu itu, ahli penajaanku memberikan sebab kesuntukan masa untuk mencari penajaan.

Bila sudah masuk bulan Jun, aku turut turun padang untuk mencari agensi travel yang bagus dan turun padang mencari penajaan. Setakat naik turun naik turun bangunan pentadbiran dan bangunan2 lain yang kadang kala 4 tingkat itu sebab lif rosak, dah biasa rasanya. Begitu juga dengan membuat surat2 yang berkaitan. Walaupun dah ada ahli yang bertanggungjawab dalam bab surat menyurat, ianya dilepaskan kepadaku dengan alasan sibuk dengan business peribadinya. Sometimes aku jugak yang kena follow up dengan pihak penaja sebab ahli penajaan sibuk, katanya la....

Keadaan bertambah sukar apabila program yang kosnya RM 3,500 setiap seorang tidak mencukupi dari segi budget. Setakat yang diperolehi, aku hanya berjaya collect RM 2,500 setiap seorang sahaja. Ini bermakna aku memerlukan RM 1000 setiap orang lagi walaupun tarikhnya sudah dekat. Ada juga aku mohon supaya ahli yang ingin pergi ini supaya top up duit poket sendiri RM 1000, tetapi hanya 2 orang sahaja yang sanggup iaitu aku dan seorang kawanku.

So, after that, aku cuba lagi deal dan bincang2 dengan agensi travel. Alhamdulillah....boleh kurang daripada RM 3,500 kepada RM 2,800 tetapi dengan mengurangkan beberapa perkara tapi at least ok lagi la kan. Aku ingatkan just top up RM 300 setiap orang, semua boleh keluarkan duit poket sendiri tetapi jangkaan aku meleset. Dua orang sahaja yang setuju, yang lain2 taknak dengan alasan tiada duit dan sepatutnya boleh dapat full sponsor.

Nak tambah RM 300 pun tak sanggup, aku pun terpaksa membatalkan program ini walaupun hati aku waktu itu marah+sedih. Program yang aku dah run dari bulan Mac lagi terpaksa dibatalkan dengan begitu sahaja. Duit program yang telah diperolehi itu juga terpaksa dipulangkan. Terpaksa juga aku menebalkan muka menahan malu apabila memberitahu pihak pentadbiran universiti bahawa program ini dibatalkan.

Apa pun, aku post disini bukan untuk mencari salah siapa dan menudingnya. Aku hanya mampu menerima Qada' dan Qadar serta bermunasabah diri. Mungkin aku ini bukan pengarah program yang baik. Mungkin aku ini tidak bertegas dengan ahliku yang lain. Mungkin aku ini tidak pandai merancang. mungkin aku ini masih kekurangan pengalaman. Mungkin ada antara ahli2 lain sudah 'tiada hati' untuk pergi. Mungkin disebabkan ahli2ku rasakan ini bukan tanggungjawab mereka, jadi tak jadi, bukan masalah mereka. Segala kemungkinan boleh berlaku....

Apa pun, after this, aku pun dah rasa malas untuk handle program seperti ini. Kalau ada kawanku yang ingin buat program seperti ini, mungkin aku just join sebagai peserta biasa sahaja, tidak lebih dari itu. Setakat nak paperwork dan contoh2 surat aku boleh berikan, tapi untuk bergiat aktif semula, aku dah penat....



1 comment:

  1. salam...
    nak tanye kk..
    ade contoh surat mohon kebenaran buat penajaan tak??
    saye ni pon baru lagi nak belajar pasal gop ni..
    hope dapat bantu.. =)
    kalau rajin,send ler kat email saye ea..

    jnatasha2@yahoo.com.my

    terime kasih...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...