Saturday, July 31, 2010

RESULT SEMESTER PENDEK...


20 Syaaban 1431 Hijriah. Alhamdulillah.... Syukur ke hadrat Illahi aku panjatkan.... Aku dah check result semester pendek aku (semester Mei-Julai) bebaru ini. Aku berjaya maintainkan keputusan semester lalu. Aku actually dah tak expect aku akan dapat result seperti ini memandangkan ada beberapa perkara yang aku rasa tak sedap hati sebelum ini, tapi yelah pintu rezeki masih terbuka untukku.

Semester pendek ini, kami tiada subjek pun, just ada 3 presentation dalam skop Project Development Phase. So kami pada semester ini mesti menunjukkan prestasi dari segi pembangunan projek. So, presentlah kami semua dengan masalah tersendiri (semua orang tak siap lagi projek masing2 termasuk aku).

Pembahagian markah adalah Penyelia 1=40%(tesis), Penyelia 2=20%(Business plan) dan Penilai (5 orang penilai dari luar dan pihak industri)=40%. Compare dengan kawan2ku yang lain, aku rasa markah aku dapat daripada penyelia adalah paling rendah iaitu 46%(32% daripada penyelia 1 dan 14% daripada penyelia 2).

Ada kawan2ku yang jarang jumpa penyelia mereka, jarang berbincang dengan penyelia tetapi still dapat markah yang tinggi. Ada kawanku dapat sampai 56% daripada 60% itu walaupun performancenya kurang. Apa yang penting, dia dapat penyelia yang boleh 'kaw tim', tapi tidak penyelia aku. Malahan aku pun rasa kurang berpuas hati dengan justifikasi pemarkahan penyelia aku.

Untuk tesis, aku dapat 32% sahaja berbanding kawan2ku yang memperolehi 34%, 36% dan 38% daripada 40%. Sedangkan 2 penilaian internal sebelum ini, ada beberapa pensyarah menasihatkan agar kawan2ku menjadikan tesis aku sebagai rujukan, sebagai guideline. Ini bermakna tesis aku berada dalam landasan yang betul dan hampir lengkap. Pensyarah menjadikan tesis aku sebagai benchmark mereka.

Dari segi Business Plan pula, aku dapat 14% berbanding kawan2ku yang ada mendapat 18% daripada 20% itu. Semasa penyelia 2 aku ingin memberikan markah kepadaku, dia ada bertanyakan, "awak ada berapa kali presentation lagi?". Then aku jawablah "Saya ada 1 semester lagi". After that dia kata "So, saya tak boleh bagi markah tinggi lagi, sebab awak ada 1 sem lagi". Boleh penyeliaku beritahu macam itu....

Dalam 2 presentation sebelum ini juga ada pensyarah yang mengatakan bahawa Business Plan aku ini dah complete, tiada apa yang boleh dikomen lagi dan menasihatkan kawan2ku menjadikan Business Plan aku sebagai panduan untuk mereka. So, bila aku dapat 14% daripada 20%, of course aku rasa kurang puas hati compare dengan yang memperolehi 18%.

Aku bukan apa, aku kalau boleh just ini tahu dengan jelas, apa justifikasi/kriteria pemberian markah. Adakah disebabkan aku masih ada lagi 1 semester, aku tak layak dapat markah yang baik? Adakah disebabkan masih ada presentation seterusnya, baru boleh beri markah yang baik walaupun hasil kerja kita sekarang ini pun dah baik? So, apa justifikasinya?

Aku bukan apa, pada waktu itu aku benar2 ingat result aku akan turun, dah takkan dapat A lagi dah (markah untuk A adalah 80% sehingga 85%). Aku dapat 46% daripada 60%sahaja dan nmemerlukan sekurang2nya 34% daripada 40% untuk dapat A. Ada kawanku dapat 56% daripada 60% walaupun ramai pensyarah menganggap hasil kerjaku paling elok. Nak kata aku jarang berjumpa dengan penyelia, aku rasa setiap minggu/2 minggu sekali aku jumpa mereka dan berbincang tentang progress projek aku, diorang pun ok je bincang dengan aku.

So, itu jelah yang aku rasa kurang puas hati. Apa pun, aku pun terkejut sebab markah dari penilai luar aku adalah baik (aku tak tau markah sebenar yang diberikan) sebab aku still dapat A. Ini bermakna markah yang diberikan oleh penilai luar untukku adalah at least 34% daripada 40%. Sometimes aku rasa pemilai luar dari industri ini lagi pandai menilai.

Aku tak bermaksudkan untuk mempertikaikan keputusan markah penyeliaku tapi bagi aku, alangkah bagusnya aku dinilai secara adil dan mengikut prestasi yang ditunjukkan. Barulah kita sebagai student ini merasai bahawa segala hasil kerja kita dinilai dengan baik dan sewajarnya, bukan based on bilangan baki semester yang tinggal, baru nak bagi markah yang sepatutnya.

Apa pun, alhamdulillah aku ucapkan kerana masih berpeluang mendapat A dan seterusnya mengekalkan pointer aku walaupun pada awalnya aku jangkakan ianya menurun.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...