Saturday, September 4, 2010

PENGALAMAN RAMADHAN - PART2...


25 Ramadhan 1431 Hijriah. Ok, pada post yang lalu, aku bercerita tentang pengalaman aku berniaga di bazar Ramadhan, kali ini adalah tentang kursus sulaman dan jahitan yang telah diadakan seminggu sekali sepanjang Ramadhan.

Actually, aku ada business partner dalam bidang sulam dan jahitan ni. So, salah satu core business kami adalah mengadakan kursus sulaman dan jahitan ini. Kitaorang mencari tenaga pengajar dan mencari lokasi kursus (tempat) serta set kan masa. Disamping itu, after dah dapat tenaga pengajar serta dah booking tarikh dan tempat, barulah kitaorang buat promosi untuk menarik orang ramai menyertainya, dalam konteks ini targetnya adalah studentlah.

After dah selesai proses perbincangan dengan tenaga pengajar, barulah kitaorang bincang tentang caj yang dikenakan terhadap peserta. Biasanya aku just ambil murah jelah, dalam RM 5-RM15, mengikut skop, yelah, nak letak mahal2, nanti takde student pulak yang nak join.

So, first time buat tu, aku pun join skalilah termasuk business partner dan seorang staff aku tu. Alhamdulillah... feedback yng diterima daripada para peserta adalah memberangsangkan. Kebanyakkan mereka menyukai kursus yang dianjurkan ini. Yelah, bayaran murah, hasil sulaman itu diorang dapat jugak, so pada diorang memang berbaloilah.

Kursus itu berjalam seminggu sekali dan jika tak sempat aku nak handle, aku buat 2 minggu sekali, so takdelah aku terkejar2 sangat. Biasanya aku dari segi pengurusan itu, aku buat close dengan tenaga pengajar, booking tempat kursus dan tetapkan harga kursus. Manakala partner aku itu pula dari segi promotion dan network, apa2 pun, memang kitaorang bergerak bersama2lah.

Kursus ini pula tak lama pun, just 3 jam je satu sesi dan setiap topik itu diajar selama 1 sesi sahaja. Ini bermakna, dengan menyertai 1 sesi sahaja, dah boleh belajar dan membawa pulang hasil pembelajaran tersebut. Untuk bulan Julai dan Ogos, kitaorang memilih topik perhiasan dalaman kereta.

Alhamdulillah... sokongan dari kawan2 memang takkan aku lupakan kerana merekalah yang turut menyertai dan mempromosi kursus ini dan Insyaallah...pada bulan September ini, topik yang dipilih adalah membuat beg tangan ataupun sarung telefon bimbit. Itu terpulang pada aku deal dengan tenaga pengajar. Mereka menyediakan tenaga pengajar serta mesin jahitan, aku pula ibarat seperti event manager.

Pada aku takpelah, diorang nak lariskan jualan mesin jahit mereka dan aku pula nak dapatkan duit tambahan untuk perniagaan aku, so apa salahnya kan... Dan sekarang ini pun aku sedang plan untuk membawa business sulam dan jahitan ini untuk program Pesta Konvo UTM pada minggu terakhir September.

Ok, berkaitan juga dengan sulaman dan jahitan, Alhamdulillah....Sambutan yang diterima terhadap business ini agak menggalakkan. Boleh dikatakan setiap minggu, mesti ada tempahan untuk sulaman baju especially untuk kelab dan persatuan. Biasanya bilangan yang ditempah adalah sekitar 30 helai keatas. Dari situ, dapatlah juga menambah pendapatan di sepanjang Ramadhan ini. Jahitan2 seperti jahit tepi, repair seluar, kecil dan besarkan kaki seluar, jahit langsir turut membantu menambahkan pendapatan perniagaan.

So, aku rasa setakat ini sahajalah dulu pengalaman Ramadhan untuk post yang ini. Sesungguhnya Ramadhan adalah bulan yang penuh dengan rezeki....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...