Wednesday, November 10, 2010

BUSINESS MODEL ET...


4 Zulhijjah 1431 Hijriah. Ok, untuk post kali ini, aku ingin berkongsi business model perniagaan aku iaitu Embroidery Technology (ET). Ada sesetengah orang beranggapan bahawa business model adalah sesuatu rahsia yang tidak boleh didedahkan kepada orang lain kerana bimbang orang lain akan meniru business model kita. Ada sesetengah pula mengatakan bahaya mendedahkan business model kita kerana itu adalah 'secret' kita dalam menjalankan perniagaan.

Lantaklah apa pendapat orang terhadap business model sebab pada aku setiap ilmu atau ilham yang Allah SWT berikan pada aku, tak rugi aku berkongsi. Setiap satu yang aku perolehi dan berkongsi, 10 lagi ilmu yang Allah SWT akan anugerahkan kepadaku, ye tak? Apa pun, what actually Business Model? Ok, business model adalah bagaimana kita menjalankan perniagaan kita, dengan kata lain, bagaimana kita generate duit daripada perniagaan kita itu.

Aku dalam ET adalah sebagai CFO (Chief Financial Officer) yang bertanggungjawab dalam urusan kewangan dan pentadbiran, manakala rakan business aku itu adalah CEO (Chief Executive officer) yang bertanggungjawab dalam urusan operasi dan pentadbiran. Aku lebih kepada urusan kewangan, menguruskan akaun, menetapkan harga, deal dengan customer dan lain2 lagilah but of course kami berbincang terlebih dahulu apa2 yang ingin dibuat.

Ada 3 cara utama bagaimana kami generate duit daripada business ini. Cara pertama adalah dengan 'create free promotion', cara kedua adalah kami 'create project' serta cara ketiga adalah dengan 'join event'. Oklah, aku akan review satu persatu.

Customer datang sendiri. Ini adalah cara tradisional yang masih relevan sehingga sekarang dan cara ini adalah paling praktikal sebenarnya. Seperti business lain juga seperti ini, menunggu customer datang ke kedai dan sambil2 itu, kita membuat promosi. Promosi itu pulak, macam biasalah, banner dan flyer. Aku dan kawanku edarkan keseluruh universiti terutamanya kepada semua bilik2 pensyarah aku. Tapi macamana pulak aku create free promotion?

Caranya mudah sahaja, gunakanlah social media. Setiap produk, aku uploadkan dalam FB dan thanks to FB because provide tagging features. Aku taglah mana2 yang aku target. Dalam FB, sememangnya free. Untuk flyer pula, aku design dan pergi print kat pejabat pentadbiran universiti. Print kat HEP adalah percuma. After print, aku fotostatlah banyak2, juga di HEP. Di HEP ada perkhidmatan print dan fotostat percuma, khas untuk student cuma ramai yang tak tahu. Oh, ye, pastikan anda mengenali dengan baik staff kat situ, baru mudah untuk mintak tolong mereka.

Cara kedua adalah 'create project'. Aku mengadakan projek kursus2 jahitan dan sulaman untuk menambahkan lagi income. Kalau kita sekadar menunggu customer datang, mungkin tak ramai yang akan datang. Kalau ada pun, its very slow improvement. Kalau nak masuk apa2 tender/project dalam UTM, ianya agak rumit dan takes times. So, why not kita sendiri yang create that project?

Dengan creating this project, kita secara tak langsung boleh mempromosikan produk kita, menambahkan pengalaman kita dengan mengendalikan program serta menambahkan network antara supplier serta customer. Dengan kursus2 seperti inilah, customer datang, melihat dengan sendirinya serta belajar. After mereka belajar, akan timbul keyakinan dalam diri mereka untuk pass kan apa2 projek kepada kita. Sebagai contoh, aku dapat projek jahit serta sulam baju kanak2 sekolah tadika sebanyak 150 helai setelah cikgunya datang belajar semasa kursus aku. So, mengadakan kursus serta mendapat projek memberikan margin yang tinggi.

Cara terakhir adalah join event. Di UTM ini, ada banyak aktiviti pelajar dan universiti. Kebanyakkan aktiviti itu ada yang membuka peluang untuk berniaga, membuka gerai jualan. Apabila ada sahaja event, masuklah. Bayarlah sedikit wang sebagai pelaburan untuk mendapatkan tapak jualan itu then aku siap boleh buat duit tambahan lagi seandainya aku join mana2 event. Macamana caranya? Itu aku akan ceritakan kemudian, yang penting , kalau ada apa2 event, joinlah. Tak rugipun joint event ni, ianya boleh membantu kita berniaga ditenpat yang ramai pengunjung dan sambil2 itu boleh buat promotion.

Walaubagaimanapun, aku pun check juga jenis event tu. Kalau event tu temanya kurang sesuai, dijangkakan kurang mendapat sambutan, harga tapaknya terlalu mahal, aktiviti event yang kurang menarik, tarikh event yang kurang sesuai, maka janganlah join event tersebut. Pilihlah event yang mempunyai faktor2 yang aku nyatakan tadi. Sebagai contoh, ada student buat event kitar semula. Aku tengok senarai aktivitinya kurang menarik, aku pun tak masuk. Alhamdulillah... nasib baik aku tak join sebab semasa event itu berlangsung, orang tak ramai pun, student tak minat agaknya.

Apa pun, pada aku setiap jenis perniagaan ada business modelnya yang tersendiri. Lain business, lain modelnya. Terpulanglah pada kreativiti masing2 untuk berniaga. Aku sudi berkongsi rahsia business model aku ini dengan harapan ianya boleh membantu peniaga lain. Aku tak rugi pun sebenarnya sebab aku yakin bahawa jika kita ikhlas, berusaha bersungguh2, Insyaallah... Allah SWT akan membantu kita, memberi rezeki kepada kita....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...