Saturday, November 6, 2010

EMBROIDERY TECHNOLOGY (ET)...



29 Zulkaedah 1431 Hijriah. Alhamdulillah... Akhirnya ber update juga blog aku ini setelah kesekian lamanya tidak terusik. Aku rasa adalah dalam 2 bulan aku tak update blog ni, alasannya? Biasalah, sibuk, sibuk dan sibuk sehingga takde masa nak update. Apa pun, aku mohon maaf kepada follower blog aku kerana sudah lama membiarkan ianya kosong, Insyaallah, after this aku akan sentiasa update. Dah nak dekat raya Aidiladha dah pun sekarang ini. Dah 2 bulan tak tersentuh blog aku ini.

Oklah, untuk post kali ini aku ingin bercerita tentang business aku sekarang ini. Ada kawan alam maya yang masih belum mengetahuinya dan aku pun telah berjanji untuk memberitahunya, so inilah ceritanya. Ok, sebelum ini, untuk pengajian master aku, aku create Imi Creative Solution yang menawarkan pekhidmatan pembinaan laman web, design, motivation and consultation.

Compamy ini aku create seorang diri dan run pun seorang diri, pendek kata, akulah CEO, Chief Everything Officer ye, bukan Chief Executive Officer. Untuk company ini, alhamdulillah... dapat beberapa projek untuk membina laman web dan membuat montaj beberapa program. Aku juga pernah dijemput untuk memberikan ceramah motivasi di sebuah sekolah rendah sekitar Taman Mutiara Rini (area UTM jugak).

Bila projek master aku dah masuk fasa pembangunan, aku agak slow untuk dapatkan job, then masa itu UTM baru menawarkan sewaan Student Mall, iaitu kawasan kedai untuk disewa khas untuk student UTM yang ingin berniaga (di tepi Arked Meranti dan di kawasan Bazar Ramadhan FAB). Aku pun berbincang dengan seorang kawan baikku untuk membuka perniagaan bersama2. Dia berpengalaman dalam bidang jahitan dan sulaman serta pernah membantu abangnya dahulu dalam bidang perniagaan tersebut.

Maka lahirlah Embroidery Technology yang menawarkan perkhidmatan utamanya jahitan, sulaman, kursus jahitan dan sulaman serta percetakkan. Percetakkan itu adalah merangkumi percetakkan kad perniagaan, banner, bunting, flyer dan sebagainya. Untuk jahitan pula, ianya menawarkan perkhidmatan jahitan baju kurung moden, baju kurung Pahang, Riau dan sebagainya serta jahitan seluar, authoring, penetasan, besar atau kecilkan seluar serta banyak lagilah yang seumpamanya.

Rajah1: Embroidery Technology

Untuk sulaman pula, kami menawarkan perkhidmatan t-shist bersulam, baju korporat bersulam, executive jacket, pakaian sukan dan sebagainya. Ada yang dijual secara kosong (tanpa sulaman) dan ada yang bersulam. Untuk yang bersulam, kami menawarkan harga sulam yang termurah dalam UTM serta kawasan sekitar Skudai. Kalau tak percaya, boleh datang sendiri ke kedai kami atau tengok foto dalam FB saya.

Embroidery Technology (ET) juga ada menawarkan kursus jahitan serta sulaman yang mana kami menawarkan harga kursus serendah RM 5 (tak percaya?) dan hasil sulaman tersebut boleh dimiliki oleh peserta itu. Bebaru ini, kami ada buat kursus sulaman perhiasan kereta sempena Ramadhan. Alhamdulillah... mendapat sambutan yang agak menggalakkan, penuh jugaklah bilik kuliah tu. Bilik kuliah itu kami sewa daripada pihak PUSMA MARA (tempat aku kuliah).


Rajah2: Kursus sulaman


Rajah3: Sulaman hiasan kereta


Dari segi tempahan baju pula, alhamdulillah... setakat ini ianya berjalan lancar, ada dapat banyak jugaklah projek membekalkan baju. Bebaru ini dapat projek baju untuk program pelajar dengan Felda, persatuan kelab foto, silat cekak dan terbaru adalah baju pelajar sekolah rendah. So, campur tolak dalam rekod adalah dalam 1000 helai tempahan setakat ini. Aku kalau tempahan yang sedikit, aku buat sendiri tapi kalau banyak, aku pun hantar kepada pihak lain jugaklah, as long as aku boleh deliver projek on time.

Produk yang tengah 'booom' sekarang ini adalah executive jacket bersulam yang mana ianya mendapat sambutan hangat dikalangan student UTM sekarang ini. Executive jacket itu kalau kat tempat lain harganya adalahRM 60 (yang kosong) dan RM 80 (bersulam logo UTM dan nama), tapi aku tawarkan harga RM 50 (kosong), RM 55 (bersulam logo UTM) dan RM 60 (bersulam logo UTM dan nama). Qualitinya setanding tapi dengan harga yang murah. Bebaru ini (dalam bulan September) aku order 1000 jaket dan sekarang dah nak kena order lagi stok.

So, aku stop kat sini dululah untuk post tajuk ini. Kalau ada sesiapa yang nak tempah baju ke, nak tempah banner atau apa2 sahaja yang berkaitan, bolehlah contact aku ye atau datang sendiri ke Embroidery Technology, No.2, Student Mall, Universiti Teknologi Malaysia, 81310 Skudai, Johor.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...