Monday, November 15, 2010

USAHAKU'10 - PART3...


8 Zulhijjah 1431 Hijriah. Ok, ini adalah post terakhir yang akan aku bicarakan tentang program USAHAKU'10 ini. Sebelum ini aku bercerita tentang keadaan sebelum dan semasa program, so last post ini aku nak berkongsi tentang keadaan selepas program. Sometimes aku rasa, kesibukkan selepas program adalah lebih kurang sama sahaja dengan sebelum program (of course semasa program adalah amat sibuk).

Ok, selepas tamatnya 4 hari program, memang kami semua terasa penat yang teramat sangat. Keesokkan harinya, selepas subuh, sambung tidur, selepas zohor sambung lagi tidur. Penat sangat, yelah, 4 hari tak boleh nak lelapkan mata memikirkan program itu. Selepas Asar baru segar, sihat kembali then semuanya back to normal, hehehe...

Malam itu terus packing-packing barang, kemaskan booth dan gerai jualan, bersihkan dewan dan sebagainya. Aku just tolong AJK mana-mana yang patut jelah. After that kami buatlah Post Mortem. Ada pelbagai isu yang keluar dalam perbincangan Post Mortem ini dan ianya berlarutan selama 2 malam kerana ada 2 isu besar.

Antara isu yang diutarkan adalah kelewatan confirmation kehadiran peserta. Apabila peserta lewat memberikan confirmation, pihak AJK tidak dapat menempah bilangan bilik penginapan daripada kolej dan tidak dapat menganggarkan bilangan makanan yang ingin ditempah. Ini menjadikan sedikit kacau bilau dalam urusan penghantaran makanan.

Apa pun, selepas ini, jika perkara ini berlaku lagi, aku mengambil keputusan untuk sentiasa follow up dengan pihak peserta dengan lebih kerap lagi. Sebelum ini pun memang dah follow up tapi mungkin tidak sekerap mana, mungkin ada kelonggaran dari segi komunikasi antara AJK dengan pihak peserta.

Isu kedua adalah tentang kehadiran peserta yang bukan OKU. Mungkin aku terlepas pandang akan perkara ini dengan beranggapan bahawa program ini berfokus kepada golongan OKU semata-mata dan hanya mengharapkan promosi melalui bunting semata-mata. Promosi sudah dibuat awal lagi, bermula pada majlis press conference sehingga mengantung bunting di sekitar universiti, namun sambutan dari segi orang normal agak kurang memuaskan. Sokongan dari OKU tiada masalah, tetapi masalah pada kunjungan orang normal.

Mungkin masyarakat luar dan orang normal beranggapan bahawa ini adalah untuk OKU semata-mata, maka tiada kaitan dengan mereka. Mungkin proosi pada bunting juga kurang menonjol dari segi jemputan terhadap orang normal. So, after berbincang, selepas ini design promosi akan difikirkan dengan teliti bagi mengelakkan silap faham orang ramai.

After that, ada lagilah isu-su berbangkit yang lain seperti wang, kebersihan, elektrik dan sebagainya. Perkara-perkara ini takde masalah, diselesaikan dengan cepat cuma apa yang boleh dikatakan adalah, semoga next time benda-benda simple seperti ini tidak berulang lagi. Yelah, AJK tak cukup, so sometimes berlaku clash pertindihan tugas, itu yang agak kelam kabut sikit.

Apa pun, ada satu berita gembira untuk kesemua AJK aku yang mana pihak universiti mendapat panggilan daripada pihak Kementerian Pengajian Tinggi serta Kementerian Pembangunan wanita, Keluarga dan Masyarakat yang mengucapkan tahniah kerana berjaya menganjurkan program seumpama ini, yang pertama kali diadakan di IPTA Malaysia. Pihak KPT juga mohon untuk mendapatkan senarai nama semua AJK serta laporan program kerana mereka berbangga bahawa AJK yang terdiri daripada pelajar normal sanggup berganding bahu dengan pelajar OKU untuk menjayakan program ini. Pihak KPT juga menawarkan kepada universiti untuk menganjurkan sekali lagi program ini dan mahukan aku sekali lagi menjadi pengarah program atau penasihat program (naik pangkat sikit).

Pihak universiti juga mohon untuk mendapatkan laporan penuh program ini kerana mempunyai hasrat untuk melaksanakannya pada tahun hadapan. Sepengetahuan aku, pihak universiti tidak pernah mohon laporan apa-apa program yang dilakukan oleh pelajar dan juga persatuan pelajar kecuali program Pesta Konvo dan Pesta Kerjaya. So, ini adalah program ketiga terbesar pihak universiti.

Apa pun, aku sekali lagi sebagai pengarah program mengucapkan ribuan mohon maaf seandainya ada tersilap kata terkasar bahasa tersalah perbuatan bagi pihak pengurusan program kepada sesiapa yang hadir dalam program tersebut. Aku juga ingin merakamkan ribuan terima kasih kepada semua AJK, pihak pengurusan dan semua yang terlibat menjayakan program ini. Tanpa mereka semua, mustahil program ini akan terlaksana.

Oh ye, gambar program boleh rujuk kat profile FB aku ye, hehehe....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...