Sunday, December 12, 2010

GAJI - PART2...


22 Muharram 1432 Hijriah. Ok, kali ini aku nak kupas detail sikit lagi tentang post yang lalu. dalam post yang lalu, aku mempertikaikan tentang gaji2 CEO yang tinggi melangit dengan prestasi kerja mereka yang belum tentu sepadan dengan pendapatan tersebut. So, ini pula adalah sebuah kisah yang aku lalui sendiri dan bermuhasabah diri. Sebelum itu aku mintak maaf banyak2 sekiranya isu ini menjadi sensitif kerana ianya turut mempertikaikan kedaulatan raja-raja di negara kita. Aku tidak berniat untuk mempertikaikan apa, just muhasabah untuk diriku sahaja.

Berbicara tentang gaji yang tinggi melangit ini, aku 2-3 bulan lalu ada pergi ke Kampung Melayu Majidee untuk makan cendol bersama2 beberapa kawanku (cendol kat sini best). Tengah kitaorang menunggu cendol tu tiba, ada berbunyi siren polis keselamatan dan berlalu sebuah kereta sport (yang pada aku mesti mahal giler harganya) berlalu di jalan tersebut. Daripada plat kereta itu, fahamlah aku bahawa ianya kereta kerabat diraja. Takde apa2 yg berlaku pun, just gerombolan itu lalu sahaja.

Then makanan sampai. Masa tu aku nampak seorang pakcik tua parking kereta buruk+usangnya berhampiran setentang dengan kedai cendol tu. Keretanya itu betul2 buruk, kalau diberikan kepada golongan muda sekarang ini, free pun diorang taknak agaknya. So, time tu terfikir aku betapa jauhnya beza antara keadaan pakcik tua dan kerabat diraja tersebut. Bila timbulnya isu gaji tinggi ini, teringat pula aku kat kisah tu then thats why aku post tajuk ini.

Apa yang aku nampak adalah perbezaan antara kedudukan tinggi serta mewah kerabat diraja dengan rakyat amat tinggi, bagaikan bumi dan langit. Tak susah pun untuk melihat perbezaan ini, tengok saja pada kenderaan mereka, jauh bezanya. Maka, timbul rasa ingin tahu dihati, aku try buat sedikit kajian tentang pendapatan golongan kerabat diraja.

Mengikut Akta 269 (Akta Peruntukan Diraja 1982), elaun DYMM DiPertuan Agong amat tinggi iaitu RM 87,880 sebulan. Nilai yang sama diterima oleh Pemaisuri Agong. Lebih RM 53 juta diperuntukkan untuk perbelanjaan istana. Ok, perkara ini aku tidak ingin pertikaikan kerana aku mengetahui kedudukan DYMM dan peranannya dalam menjaga kestabilan politik serta undang2 dalam negara. Tapi bagaimana pula dengan bekas DYMM DiPertuan Agong?

Mereka ini menerima hampir RM 20K setiap bulan sehingga seumur hidup mereka. Bekas DYMM DiPertuan Agong sudah menerima elaun daripada pentadbiran negeri masing2 dan apabila tamat tempoh berkhidmat sebagai DYMM DiPertuan Agong, masih lagi menerima elaun tambahan. Ini sudah termaktub dalam Akta Istana Negara Elaun-Elaun Diraja 1982.

Begitu juga dengan penganugerahan pangkat2 lain dalam sistem keluarga diraja yang mana setiap anak raja akan dianugerahkan satu gelaran dan gelaran tersebut mempunyai elaun masing2. Bukan setakat anak-anak raja sahaja tetapi turut kepada isteri-isteri mereka dan setiap rankingnya mempunyai kadar tersendiri, of course Raja Muda paling tinggi. So, aku fikir, alangkah beruntungnya mana2 bayi yang dilahirkan dalam susur galur keturunan diraja sebab baru lahir je, dah confirm ada elaun yang menunggu.

Aku tiada masalah dari segi perbelanjaan negara yang disalurkan kepada kerabat diraja kerana mereka ada tugas2 mereka yang tertentu especially sebagai ketua agama dan ketua tentera. Cuma apa yang aku kisahkan adalah perbelanjaan tersebut adakalanya tidak masuk akal dan terlampau banyak.

Kalau seseorang itu dilahirkan dalam sebuah keluarga berada, takde masalah sebab sememangnya keluarganya itu berada, mungkin pendapatan ayahnya besar, atau juga perniagaan keluarganya maju, jadi dikira bertuahlah anak tersebut. Begitu juga kalau nak diikutkan dengan anak2 diraja ini, dilahirkan dalam keluarga diraja. Sepatutnya tiada masalah tetapi pada aku masalahnya adalah perbelanjaan merka dibayar oleh duit rakyat, dibayar oleh pembayar cukai. Bila lahir je kat muka bumi ni, confirm dah ada satu title untuk mereka dan dah confirm ada satu peruntukan elaun untuk mereka bila dah besar nanti.

Aku taknak panjangkan perkara ini, yelah, nanti orang kata aku jeles pulak, nak mempertikaikan kedaulatan raja-raja pulak dan sebagainya. Apa yang aku tertulis dalam blog ini adalah daripada hati dan jiwa aku sendiri yang melihat ketidakpandaian pengurusan kewangan dan penyalah saluran harta negara.

Next time, bila tengok kereta Porshe atau Lomborghini, mesti persoalan ini muncul dikepalaku "kereta sapa tu, kereta anak raja"....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...