Wednesday, December 8, 2010

HANTAR TESIS...


2 Muharram 1432 Hijriah. Ok, kalau kat post lalu aku story tentang pembentangan projek, kali ini aku nak bercerita tentang penghantaran tesis pulak. Betapa azabnya aku rasa untuk menghantar tesis ini, sesiapa yang dah ada pengalaman hantar tesis master kat UTM ni mesti faham hal ini especially kalau bab format.

Aku actually dari segi pembetulan kandungan tesis itu takde masalah sangat. Tak banyak komen dan pembetulan yang mesti aku ubah, just tambah sikit2 je hari itu. Perkara yang menjadi problem adalah pembetulan formatnya. Fuh... kena betulkan format yang tahap extremely detail. Staff yang jaga bahagian format tu pulak jenis yang straight forward, memang tak boleh nak berkompromi.

Bahagian atas, kiri kanan, bawah, after subtopik, after jadual, semuanya ada ukurannya yang tertentu. Tak boleh silap sikit, mesti kena betulkan balik. Sometimes bila kita dah betulkan, tengok2 bila dah print, silap lagi ukurannya. Setting kat komputer mesti betul dan setting kat printer pun mesti betul gak, pendek kata kedua2nya mesti betul. Then kalau sekali kita print pakai printer tu, mesti pakai printer yang sama untuk kesemuanya sebab setiap printer adalah berbeza settingnya.

So, after 3 kali print semula (3 kali print semata2 untuk format je, dah lah sekali print tu tebal mukasuratnya, nasib baik pakai kertas recycle), dan 3 catridge ink, 2 'jejarum' refill, barulah format tesis aku dibenar untuk dijilidkan. Ada kawanku sampai 5 kali print semua, lagi teruk.

So, after dah dibenarkan jilid, pergilah kitaorang kekedai printer dan kedai jilid. kat situ je dah habis duit dalam beratus jugaklah. Aku buat 7 salinan yang mana 6 salinan perlu diberikan kepada fakulti dan 1 lagi untuk simpanan kita (buat kenang-kenangan). Berada kat kedai printer dan jilid pun dah satu azab yang lain. Punyalah lama nak print, then kena susun satu persatu semula mengikut page.

After susun semula tu, baru kita jilidkan kat kedai. Kalau rate biasa kena bayar RM 17 untuk setiap buah buku tu tapi siap dalam 2 hari. Kalau tambah jadi RM 20, maka boleh siap dalam sehari. Memandangkan aku dah nak cepat siapkan, takpelah mahal sikit pun takde masalah, asalkan cepat siap.

After that, kena ambil tandatangan penyelia pulak untuk approve. So, sibuk pulaklah buat appointment nak jumpa dengan penyelia. Kebetulan pulak minggu itu adalah minggu perbentangan Projek Sarjana Muda (PSM) untuk student undergraduate, so kebanyakkan lecturer memang sibuk di tambah pula untuk mark markah final exam student. Apa pun, nasib baik jugalah aku ni sebab kebetulan penyelia aku tu tak sibuk sangat (itu pun after 3 kali cancel pertemuan dengan dia), then dapatlah tandatangan itu.

After that, barulah kita hantar kepada pihak pengurusan. Selesai sudah masalah tesis setelah sebulan berhempas pulas siapkannya. Alhamdulillah....


1 comment:

  1. Luar Biasa Hebat.

    Saya jemput untuk tuliskan pengalaman Tuan dalam ebook saya agar menjadi inspirasi kepada ramai lagi orang diluar sana. InshaAllah.

    Email Rasmi:
    raihanaarawi@gmail.com
    Blog Rasmi:
    jomhantartesis.blogspot.com
    Fan Page Rasmi:
    https://www.facebook.com/raihamalarawipagerasmi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...