Wednesday, December 8, 2010

PERBENTANGAN AKHIR PROJEK...


2 Muharram 1432 Hijriah. Alhamdulillah.... sekali lagi marilah sama2 memanjatkan kesyukuran kehadrat Illahi kerana berpeluang untuk hidup di tahun baru ini. Semoga tahun ini akan membuka lembaran baru dengan azam baru dengan semangat untuk melakukan perubahan yang lebih baik lagi. Aku juga ingin mohon maaf kerana jarang update blog ini kerana agak sibuk dengan tesis aku.

Alhamdulillah.... tesis aku berjaya disiapkan dan dihantar dengan jayanya. Sebelum siapkan tesis ini, aku dan kawan2 telah membentangkan final projek masing2. After perbentangan projek, barulah kami semua membuat pembetulan pada tesis. Apa pun untuk post kali ini, aku ingin bercerita tentang pengalaman membentangkan final projek ini.

Daripada 6 orang, hanya 4 sahaja yang membentangkan projek masing2, 2 lagi tidak bentang, ada masalah tersendiri. So, mula2 kawanku yang bentang. Dia buat games untuk Facebook. Alhamdulillah... Games dia itu berjaya dimainkan secara online dalam FB. So bila dah ada games dalam FB, dia sebagai developer just tunggu duit masuk jelah. Semakin ramai ahli komuniti yang bermain games dia, semakin banyak duit yang dia dapat.

Dari segi soalan pula, pihak penilai (2 pensyarah dalaman dan 3 panel dari pihak luar iaitu usahawan, wakil MARA dan wakil bank). Soalan lebih kepada business model dan macamana kawanku ini akan mendapat wang after dia hostkan game di FB itu. Apa pun, after kita host games kat FB, pihak FB yang akan bagi cek, tapi ada syarat2 tertentu dan pembahagian keuntunganlah. Penilai ada yang keliru iaitu macamana FB dapat duit sedangkan FB adalah free dan iklan pun tak banyak, sama seperti Google. So, semua persoalan itu terjawablah.

After that tiba giliran aku. Untuk perbentangan aku pula, tak banyak soalan sebab mereka dah sedia maklum dengan projek aku. Projek aku dah masuk suratkhabar beberapa kali dalam pelbagai jenis akhbar termasuk akhbar berbahasa cina. So, bila aku tunjukkan proof projek itu, diorang dah takleh nak cakap apa dah. Client dah ada, so apa yang nak dipersoalkan lagi.

Aku juga ada membawa seorang user sebenar kedalam perbentangan ini. Aku membawa seorang OKU fizikal kaki sebagai testimoni/pengesahan keberkesanan produk. Maklumlah, produk aku bukan jenis yang memerlukan research mendalam atau double bind study, ianya lebih kepada kajian mekanikal + IT untuk membantu memudahkan pergerakkan OKU. So dalam pada itu, beberapa soalan ditanya direct oleh penilai kepada OKU tersebut. Bila dah ada pengakuan daripada pengguna sebenar, penilai takleh nak kata apa pun, takleh nak komen dan kondem lagi dah.

After that giliran kawanku yang buat Let's Talk English. Dia buat satu program pembelajaran bahasa English menggunakan kaedah Speech Recognition. Lebih kurang dengan Multimodal Interaction aku jugak la, cuma dia maybe advanced sikit sebab dia ada buat comparison sound. Then kawanku itu bebaru ini di interview dalam rancangan Sudut Pandang di Astro Awani kerana kejayaannya sebagai finalis Young Entreprenuer Award kerana berjaya menghasilkan projek Al-Furqan.

So, dia pun tak banyak masalah dari segi perbentangan. Pensyarah siap test sendiri programmnya itu dan berpuas hati. Kiranya jadilah konsep terima input, detection dan comparison sound tu. Sebagai contoh, kalau di skrin komputer, kita dikehendaki menyebut perkataan 'small' tapi kita sebut 'mall', ianya akan detect kesalahan tersebut. Pada aku, ia ada very nice learning consept.

Then lastly, rakanku yang buat alat Sensor Detecting membentangkan projeknya. Kawanku ini sudah mendapat geran perniagaan sebanyak RM 150k daripada Cradle Fund, so dah tiada masalah untuk siapkan prototaip projeknya yang berfokuskan kepada penternakan ikan dalam kolam. Sebagai contoh, alat sensor itu diletakkan dalam air kolam ikan untuk menguji nilai pH nya.

Then sensor itu akan detect nilai tersebut. Kalau nilai pH itu terlalu tinggi atau rendah, ianya akan mengeluarkan signal dan secara automatik akan menjadikan nilai tersebut mejadinormal dan sesuai dengan environment untuk kolam tersebut. So, soalan untuknya adalah berkisarkan tentang business model dan perancangan masa depan.

So, apa pun, pada aku perbentangan final projek ini dapat dilakukan dengan jayanya. Alhamdulillah.... aku berjaya dalam kategori lulus dengan pembetulan (yelah, mana ada projek master lulus perfect tanpa pembetulan pada tesisnya kan? mesti ada perkara yang mesti ditambah baikan pada tesis). So, aku just perlu buat beberapa pembetulan sikit pada tesis aku, dari segi produk, dah tiada masalah. Alhamdulillah.....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...