Monday, March 22, 2010

INTERVIEW ANIMASI...


5 Rabbiul Akhir 1431 Hijrah. Wa.... dah lama aku tak updateblog aku ni. Bukannya tak nak update tapi kesibukan seminggu dua ini menjadikan aku tak berkesempatan untuk update blog ini. Kepada pembaca blog aku ini, aku mintak maaf sebab lama tak update blog ini. Insyaallah...aku cuba update sekerap mungkin.

Ok, post kali ini aku nak bercerita tentang sesi interview yang telah aku dan kawan2ku jalani di Darul Digital di Kota Bharu iaitu sebuah institusi pembangunan animasi dan komik. Interview itu dibuat pada 10hb Mac bebaru ni di Darul Digital lah, dalam KB Mall tu.

Interview itu sepatutnya bermula pada pukul 9.00 pagi tetapi agak lewat bermula kerana menunggu ketibaan pegawai MDEC (interview sepatutnya dinilai oleh pegawai dari Darul Digital dan MDEC). Namun disebabkan tidak mahu membazirkan masa, sesi interview diteruskan oleh pegawai dari Darul Digital sahaja.

Asalnya interview ini adalah diperingkat idea sahaja kerana pihak MDEC ingin mencari sesiapa yang mempunyai idea bagus dan boleh dikomersilkan. Pihak Darul Digital sebagai orang tengah akan menyediakan fasiliti dan bimbingan dalam membantu proses pembangunan idea tersebut. Itu yang kami semua difahamkan sebelum ini.

Aku cuba propose idea untuk develop animasi superhero, so cadangnya ingin buat dalam bentuk animasi 3D. So aku pun presentlah idea, references statement, market dan sebagainya. Namun, bila dah tamat sesi perbentangan, aku ditanya dengan soalan2 yang bersifat amat teknikal.

Antara soalan teknikal itu ialah dari segi kos perlesenan perisian, undang2 yang berkaitan dengan penerbitan animasi di Malaysia, kos keseluruhan untuk menghasilkan animasi 5-10 minit berapa, kadar bayaran yang diambil oleh stesyen tv di Malaysia untuk rancangan animasi, pemilihan pemancaran gelombang frekuensi UHTV(Ultra High TV) atau VHTV(Very High TV) dan sebagainya.

Aku akui, ada sesetengahnya aku tahu dan ada yang aku tak tahu. Perkara yang aku tahu, aku jawablah dan yang aku tak tahu, aku beritahulah bahawa aku tak tahu. Dalam bidang2 penyiaran macam itu, aku memang tak tahu, just sikit2 jelah yang aku tahu. So, bila melibatkan soalan teknikal seperti itu, banyak jugaklah komen yang aku terima.

Aku juga akui bahawa mana2 perkara yang aku tak tahu, aku terima komen tersebut. Yelah, benda yang aku tak tahu kan, nak buat macamana. Cuma dalam banyak2 komen tu, ada satu yang aku tak boleh tahan. Yelah, aku cadang untuk buat animasi superhero tapi salah seorang penilai itu memberitahu bahawa "kita tak nak benda2 fantasi sebab ianya boleh melalaikan kanak2".

La....kalau macam tu, boleh dia beritahu aku, animasi apa yang bukan fantasi? Animasi apa yang ada sekarang ini adalah realiti kesemuanya?. Dari animasi Doraemon, Naruto, Gundam, Dragon Ball, semuanya animasi bersifat khayalan. Even animasi Kluang Man dan Upin Ipin pun ada fantasi jugak. Cuba tengok animasi Upin Ipin (Pengembaraan Geng Bermula), bukan ke itu fantasi namanya?

Animasi2 ini bukan ke fantasi namanya dan bukan ke dah buat duit sampai kaya-raya penciptanya? Bagi aku, as long as animasi kita itu ada value of moral dan ada value comercial, kenapa perlu dipertikaikan samada fantasi atau tidak? Animasi itu sendiri direkacipta untuk meluaskan imaginasi kita sebagai penonton dan membentuk budaya kreatif walaupun kita sedar bahawa ianya fantasi semata2 dan tidak logik.

Aku malaslah nak bertekad dengan diorang. Aku just mengiyakan je. Bila dah tamat sesi interview, aku pun minta tolong seorang penilai itu tolong tolak aku ke tempat kawan2ku (kawan2ku kat bilik lain, sesi interview kat bilik lain) then penilai tadi berkata "em.... ok jugak ye idea superhero tu..."

So, aku malas nak cakap apa2, malas nak berfikiran negatif, just terus masuk bilik jelah....


Monday, March 8, 2010

3 PROGRAM DALAM 3 BULAN...


21 Rabbiul Awal 1431 Hijrah. Kali ini aku nak berkongsi tentang apa kerja dan program aku setakat ni. Yelah, disebabkan sibuk dan terikat dengan program2 nilah aku sekarang ni jarang2 ada mas untuk update blog. Bila dah buka internet, asyik main Facebook je, terus tak ingat tentang blog. Oklah, sekarang ni secara khususnya aku ada 3 program untuk 3 bulan ini.

Program pertama adalah jualan semasa pesta konvo. konvo ini adalah pada 23-29hb Mac nanti. Selepas penat naik turun naik turun pejabat HEP untuk deal dalam mendapatkan booth jualan, akhirnya dapat la satu. Itupun atas nama pelajar keusahawanan OKU. Dapatlah satu atas nama booth pelajar OKU untuk menggalakkan golongan OKU berniaga. So, aku dapatlah yang tu.

Bila dah dapat(bayar ye, bukan free), aku kena manage untuk buat jualan apa. Setakat ini, apa yang aku plan adalah untuk menjual t-shirt muslimah, tudung, buku2 agama/motivasi dan kasut/selipar Crocs. Aku dah contact kawan2ku yang boleh deal benda ni dan mereka berminat untuk berkerjasama dengan aku. Alhamdulillah...

Tapi apa2 pun, urusan aku belum selesai. Urusan dari segi lokasi, setup booth dan sebagainya belum selesai. Dari segi lokasi tu, pemilihan tempat belum diputuskan. Apa yang aku difahamkan adalah kitaorang yang dah dapat tempat ni akan dipanggil untuk mengundi tempat booth kita tu. Dari setup booth pula, aku difahamkan bahawa aku akan dapat 2 meja dan 4 kerusi serta kemudahan elektrik, rasanya perlu tambah lagi satu meja kot, tengoklah dulu macamana.

Ok, itu adalah program pertama yang akan dibuat pada bulan Mac nanti. Aku setakat ini ada memberi proposal untuk membuat satu seminar tentang keusahawanan OKU. Aku sudah menyerahkan proposal itu kepada HEP untuk dibuat penilaian dan mohon diorang turut membantu aku dalam program itu.

Actually, program seminar ini adalah untuki aku collect data tentang OKU dan membuat kaji selidik bagi membangunkan projek master aku ni (kerusi roda elektrik), sambil2 itu boleh dapatkan duit jugak kan. Duit tambahan biasanya akan dapat pada penajaan dan yuran peserta. Setakat ini pihak HEP sudah mengaturkan beberapa mesyuarat untuk aku dan mesyuarat itu kebanyakkannya pada bulan April ini.

Ini kerana perancangan asal seminar aku itu, aku nak buat pada Mei, tapi takut tiada AJK kerana bulan Mei sudah bermula cuti semester, so terpaksa ubah pada bulan April. Meeting itu pulak adalah darisegi mendapatkan penajaan daripada Kementerian, JKM dan NGO2 yang berkaitan dengan OKU. Ok, itu program pada bulan April.

Pada bulan Mei pulak, ada lawatan delegasi akademik dan keusahawan di China. Setelah dibincangkan dengan lebih lanjut, pihak kitaorang setuju untuk ke Shanghai. Pagi tadi aku pun ada jumpa denga penyelaras kami untuk membincangkan tentang program tersebut. Untuk program ini aku sebagai pengarah program.

Asalnya, untuk proposal yang aku buat sempena program Shanghai ini, aku as setiausaha je tapi penyelaras mintak aku naik menjadi pengarah program kerana dia akan cuba highlight nama aku untuk mohon dana dari exco kebajikan Johor dengn nama OKU. So, kiranya ni program keusahawanan yang dibuat oleh pelajar OKU la.

So, aku pun dah contact beberapa pihak yang sepatutnya terlibat seperti agensi pelancongan, pihak pengurusan visa dan bincang dengan kawan2 tentang penajaan. Bab penajaanlah yang paling mustahak sebenarnya. Dalam mendapatkan dana yang lebih, aku akan open program ini untuk pelajar undergraduate. Ini untuk memudahkan aku deal dengan pihak fakulti dan HEP.

So far masalah yang masih tinggal adalah untuk create team yang berfungsi sepenuhnya dan juga penajaan. Dari segi team itu, aku dah create yang secara simple2 je tapi untuk dapatkan penajaan, proposal aku mesti complete. That's why setakat ini aku belum dapat create team yang baik lagi sebab belum lagi mendapat penyertaan daripada undergraduate student.

So, aku rasa setakat ini jelah aku menceritakan aktiviti aku semasa ini. Kalau2 aku jarang update blog ini, aku mintak maaf banyak2lah tapi aku akan cuba maintainkan. Yelah, satu program satu bulan, tak tambah dengan pengajian aku lagi tu. Present projek 18hb Mac nanti. Harap2 aku dapat bahagikan masa dengan baik dan kawan2ku banyak membantu. Insyaallah...



BALIK KAMPUNG SEKEJAP...


19 Rabbiul Awal 1431. Semasa aku join program KARNIAWAN kat UMKbebaru ni, aku ada beberapa kali melawat booth MDEC (booth MDEC paling sunyi kerana kurang pengunjung). Aku ada berjumpa dengan pegawainya dan berbincang tentang peluang2 yang ada dan boleh dimohon buat masa sekarang dengan MDEC. Ada beberapa perkaralah yang boleh aku sebagai pelajar yang layak untuk mohon bantuan MDEC. Antaranya adalah kursus animasi dan ICON.

Ok, untuk post kali ni aku nak bercerita tentang kursus animasi. Untuk kursus animasi, aku dah registerkan nama aku dan kawan2ku yang lain untuk menyertainya dan bebaru ini aku dapat email yang mengatakan satu interview akan diadakan di Kota Bharu, Kelantan. Interview ini adalah untuk membuat selection siapa yang boleh mengikuti kursus animasi tersebut.

Kursus tersebut akan ditanggung sepenuhnya oleh pihak MDEC dan akan mengajar para peserta tentang animasi. Ianya mendapat kerjasama daripada pihak Darul Digital iaitu sebuah ipts yang special untuk menghasilkan animasi.So, program free kan, join jelah. Lagipun kat Kelantan, leh balik kampung aku jugak.

So, aku seperti biasa, seorang setiausaha dalam kumpulanku, cubalah contact2 pegawai MDEC melalui mail dan phone call. Aku pun dah fill in borang2 yang perlu dihantar kepada mereka dan aku dah contact pihak pengurusan supaya boleh menyediakan pengangkutan untuk kami. Aku pun ada jugak invite mana2 lecturer yang berminat untuk join kami.

Walaupun program ni just sekejap je, habis presentation, tamatlah program tapi at least bolehla jugak bawak kawan2 aku jalan2 kat Kelantan. Diorang pun jarang2 je dapat datang Kelantan, yang lain ada yang tak pernah datang pun. Sambil2 tu boleh bawak pensyarah skali untuk jalan2 after tamat interview tu.

So, aku rasa takdelah banyak sangat perkara yang ingin aku kongsikan disini untuk post kali ini. Aku pun agak sibuk kebelakangan ni. Banyak program yang mesti aku jalankan. Yelah, nak maintainkan kerja dan cari duit, bukan senang. Pengajian aku pun still on, dalam 18hb ni dah kena buat internal presentation dah. Tesis pun baru masuk bab literatur.

Hope, boleh lah aku seimbangkan masa dengan baik. Insyaallah...


Friday, March 5, 2010

ROAD TO CHINA...


18 Rabbiul Awal 1431. Aku dan kawan2ku sebelum ini ada berbincang beberapa perkara tentang pengajian kami. Seorang penyelaras baru telah dilantik untuk membantu kerja2 pengurusan kami. So, bila dah bincang2 tentang banyak perkara tu, ada salah seorang kawanku yang mencadangkan supaya kitaorang mengadakan satu lawatan delegasi akademik dan keusahawanan ke negara China.

Asal timbul idea ini hanyalah melihat pada satu tawaran pelancongan dalam akhbar. Tawaran pelancongan oleh agensi pelancongan itu pula kebetulannya beroperasi di Johor Bahru juga. Tawaran itu merangkumi kos perjalanan, tempat tinggal, makan minum dan paling penting adalah ada satu expo inovasi dan teknologi yang bakal diadakan pada bulan Mei nanti.

So expo itu dikatakan bakal mengumpulkan 70 juta pelawat dari 239 negara dari seluruh dunia seluruh dunia. Ianya bermula 28 Mei-5 Jun 2010. So semasa perbincangan itu ada juga yang berkaitan dengan pemilihan destinasi utama. Ada sesetengahnya bercadang bahawa kitaorang pergi ke Beijing terlebih dahulu, then baru ke Shanghai (expo itu di Shanghai).

Memandangkan kitaorang tak tau nak plan aktiviti apa di sana, that's why ada suggest macam tu. Penuhkan aktiviti di Beijing dengan melawat beberapa universiti terkemuka di Beijing then 3 hari terakhir baru ke Shanghai untuk expo tersebut. Nampak memang baik punya plan tapi kena fikir jugak tentang kos perjalanan.

Setakat ini kos yang ditawarkan oleh agensi tersebut hampir RM 3000.00 seorang dan just bermain dalam area Shanghai sahaja. Apa yang dibimbangi adalah peningkatan kos. RM 3000 itu tak termasuk nak shopping dan jalan2 kat tempat lain. So, kalau nak pergi ke Beijing dulu then pergi pula ke Shanghai, huh !! kopak duit.....

So, nak tak nak, setakat ini apa yang telah dipersetujui adalah kitaorang terus ke Shanghai. Segala aktiviti lain akan diadakan di Shanghai. Then, seperti biasa, aku sebagai setiausaha mesti menyiapkan proposal untuk lawatan tersebut. Sebelum ini aku dah buat proposal untuk ke Shanghai, dah separuh siap dah, then kena tukar baliklah, buat untuk ke Shanghai. Aku takde masalah punya bab2 proposal ni just ada masalah untuk aktiviti. Aktiviti terpaksa ditukar mengikut kesesuaian tempat. Kalau dulu cadang nak ke beberapa universiti di Beijing so sekarang ke universiti kat Shanghailah.

Ok, plan kitaorang adalah seramai 20 orang (6 orang geng2 kami adalah confirm). Maybe kitaorang akan open kepada pelajar undergraduated. Pensyarah dan pegawai pengiring dah tentu mesti ada.

Dari segi prosedurnya, tadi aku dan seorang kawanku pergi ke Sekolah Pengajian Siswazah (SPS) untuk bertanyakan prosedurnya. Agak berbeza sedikit berbanding dengan preogram undergraduated, kami pelajar master mesti melalui SPS dahulu dan barulah ke HEP. Dulu aku direct ke HEP je. Bila ada melibatkan sebarang permohonan peruntukkan dari SPS, kena tapis dululah kan. Tapi kalau tak dapat peruntukkan dari SPS atau HEP, tak bermakna program tu tak diluluskan, just tak dapat duit jelah.

So, bila dah dapat kelulusan daripada SPS, HEP dan sokongan fakulti, barulah pergi contact pihak kedutaan China di Malaysia. Bila dah sampai situ, segala urusan visa, tempat, kemudahan komunikasi dan sebagainya akan diuruskan disana. Tetapi, kebiasaannya, jika kita pergi melalui agensi pelancongan, setahu aku kita just bayar je dan hal2 yang lain itu akan diuruskan oleh pihak agensi, kita just bayar je.

Pada aku, berurusan dengan agensi ada pro dan kontranya. Aku nak jugak berurusan sendiri dengan pihak kedutaan, just untuk cari experience, mana tau kot2 nanti nak pergi next time, boleh handle sendiri. Experience tu penting.

So, after selesai urusan dengan kedutaan, bab cari duit penajaan ni yang rumit sikit ni. Aku boleh je pakai duit poket sendiri tapi kalau boleh, biarlah dapat penajaan kan. Lagi jimat duit. Silap haribulan ,kalau dapat penajaan lebih, boleh buat shopping sikit. So, basicly, macam tulah program kitaorang ke China nanti. Hope boleh dapat duit penajaan dan sempat dijalankan pada Mei nanti. Insyaallah...


Monday, March 1, 2010

SIFE...


14 Rabbiul Awal 1431 Hijriah. Alhamdulillah... bebaru ni aku dan 2 lagi kawanku ada menyertai satu program 2 hari kat Tanjung Piai Resort. Program tu ialah SIFE Malaysia Regional Team Training iaitu sebuah program berasaskan kebajikan dan perniagaan yang berfokuskan kepada komuniti tertentu. Ianya bukan program charity semata2 tetapi lebih kepada bagaimana kita ingin membantu komuniti tertentu supaya diorang dapat berdikari selepas program ini tamat.

Program ini mempunyai pertandingan khusus yang diadakan setiap tahun dan pemenang pasukan akan dipertandingkan di peringkat antarabangsa. Program 2 hari ini just untuk pengenalan SIFE, cara membuat proposal dan perbentangan idea. Untuk permulaan ini, kemungkinan after this, universiti akan mengadakan pertandingan untuk peringkat mewakili universiti, after that ke peringkat ipta(untuk mewakili negara) dan last sekali ke peringkat antarabangsa.

Program ini nampak macam charity semata2 tetapi ianya lebih kepada bagaimana untuk membuat proram yang akhirnya, selepas program tu tamat, komuniti yang dibantu tadi boleh berdikari/mampu meningkatkan taraf hidup mereka.

Walapun charity je konsepnya, kita pun boleh buat business actually tapi untuk bahagian business tu, aku rasa tak sesuailah aklu beritahu secara direct kan, nanti tak nampak pulak objektif program ni. Apa yang aku nampak, program yang kita cadangkan itu boleh buat duit.

Disebabkan program ini dipertandingkan, so ada perbentanganlah kan untuk memilih idea yang bagus. Walaubagaimanapun, memandangkan ini just untuk introduction, just buat presentation untuk melihat kefahaman dan idea ajelah dulu.

SIFE ini merangkumi 6 kategori utama yang mana jika idea tersebut memenuhi kesemua ciri2 tersebut, it's the best lah. Minimun pun mesti ada 1 kategori. So apa yang lebih aku minat untuk kongsikan disini adalah beberapa idea yang pada aku baguslah untuk kita membantu sesuatu komuniti itu.

Ada 2 idea yang aku rasa memang bestlah dan boleh dilaksanakan cuma mungkin perlukan banyak kerjasama dan take time jugaklah(kebiasaan pelaksanaan SIFE mengambil masa lebih setahun dan ada yang sampai 3-4 tahun). Dua idea tersebut adalah membuat program homestay di Sarawak dan membantu pelajar berkecimpung dalam bidang keusahawanan.

Ok, untuk program homestay di Sarawak adalah kita create satu kawasan yang berpotensi untuk dijadikan sebagai pelancongan dan homestay. Disana kita cuba berhubung dengan TNB, Jabatan air dan Telekom untuk membantu menyediakan perkhidmatan elektrik, air dan komunikasi. After that, fokuskan dalam bidang pendidikan.

Komunikasi adalah penting di Sarawak kerana mereka mempunyai pelbagai bahasa mengikut suku kaum tertentu, jadi agak susah untuk berkomunikasi dengan mereka. Disebabkan itulah proses pendidikan mesti diutamakan. After segala masalah komunikasi selesai vdan dapat berhubung dengan baik, barulah kita memilih mana2 bidang ekonomi yang sesuai dengan masyarakat setempat itu.

Sebagai contoh, jika masyarakat tersebut menjadikan pertanian sebagai ekonomi mereka, kita boleh kembangkan bidang pertanian mereka dengan menyediakan peralatan membajak, membenih dan mengasingkan padi. Jika masyarakat itu nelayan, kita boleh bekalkan bot berenjin, mengajar membuat/membaiki jala dan mengajar kemahiran menangkap ikan dengan kaedah moden.

Kita juga boleh menyediakan bahan mentah/peralatan untuk mereka. Bila hasil kerja mereka meningkat, kita boleh membantu memasarkan produk mereka ini. Sambil2 itu kita boleh mengajar mereka bahaimana un tuk menguruskan kewangan perniagaan mereka, at least mengajar mereka duit masuk duit keluar. Dengan cara ini, bila sudah mencapai masa 2-3 tahun, masyarakat ini dapat berdikari sendiri.

Untuk program membantu pelajar berkecimpung(komuniti pelajar miskin) dalam keusahawan, kita wujudkan dalam universiti tempat untuk mereka ini berniaga. Buatlah interview untuk memastikan hanya pelajar yang miskin, minat berniaga dan boleh membuat kerja mereka dengan baik. Pihak kumpulan SIFE hanya membantu dalam segi mohon dana/tempat prasarana dan latihan berniaga yang asas.

Dengan ini, diharapkan agar pelajar tersebut dalam meningkatkan taraf hidup mereka dan menggalakkan mereka menjadi usahawan. So, bagi aku kedua2 idea ini amat bagus dan boleh dilaksanakan tetapi mungkin mengambil masa yang agak lama kerana ianya melibatkan kesedaran komuniti/masyarakat tersebut. Bahagian kesedaran itulah yang paling susah.

So, aku rasa ini adalah program yang baik berbanding kita membuat charity semata2 dan after charity itu, kita still lagi perlu membantu golongan sasaran tersebut. Model program ini amat bagus kerana golongan komuniti sasaran kita itu boleh berdikari sendiri selepas program ini. Aku harap program SIFE ini akan mendapat tempat dihati setiap dari kita ini. Insyaallah...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...