Wednesday, June 1, 2011

HARI SEJUTA BELIA...


29 Jamadil Akhir 1432 Hijriah. Alhamdulillah... bebaru ini aku berkesempatan untuk bersama-sama dengan rakan UTM lain menyertai program Hari Sejuta Belia anjuran Kementerian Belia dan Sukan. Program bermula pada 27-29 Mei 2011 di Putrajaya itu dihadiri oleh hampir 30 oprang pelajar UTM termasuk 2 staff sokongan dan kitaorang semua bertolak pada 26 hb serta menginap di Kolej Siswa Jaya, UTMKL (dah agak lama tak stay kat sini, rindu rasanya).

So, kitaorang pada 27hb Mei tu bertolak pukul 5.00 pagi dari kolej ke Putrajaya. Singgah sekejap di Petronas untuk solat Subuh dan sampai kira2 pukul 8.00 pagi. Aku sebenarnya ada tujuan tersendiri menyertai program ini. Kawan-kawan UTM lain itu dikehendaki membuka booth dan menyertai seminar yang dibuat di dewan Menara Usahawan, MITI. Aku pun ada membuka booth juga tetapi bukan untuk membuat jualan pun.

Aku membuka booth sebagai promosi program aku nanti iaitu Simposium Pembangunan Keusahawanan OKU yang bakal diadakan pada 10-14 Okt 2011 nanti (program lambat lagi tapi promosi dah start dah). So kat program ini aku bertujuan untuk mengedarkan flyer serta menyertai seminar.

So, after aku dah setup booth, aku pun menyertai seminar tersebut. Agak best jugaklah seminar tu sebab ada beberapa nama besar dalam industri yang datang untuk bagi 'talk' antaranya daripada Proton, TNB, MITI, MDeC dan sebagainya. Semua wakil-wakil tu adalah level GM dan Manager. So, dapat jugaklah jugak beberapa info tentang vendor, business joint venture dan sebagainya daripada wakil-wakil ini.

Aku ada berbincang dengan pihak Proton untuk projek kenderaan OKU aku itu, manalah tau kan kot-kot Proton berminat untuk buat kerjasama ataupun ada mana-mana part yang boleh Proton bantu aku dalam meningkatkan lagi prestasi produk aku tu. Alhamdulillah... so far feedback GM itu baik dan menunjukkan minat terhadap produk tu. So, aku harap after this boleh la kot aku pergi ke KL untuk buat next appointment.

After that, aku sempat jumpa juga dengan Mr.Rik daripada MDeC dan sempat menyerahkan proposal program itu untuk diberikan kepada mana-mana menteri yang dia kenal. Hope tiada masalah. Mr.Rik dah lama kenal aku, daripada aku study Master lagi then dia pun baik dengan geng-geng kami.

So, untuk first day tu aku tak banyak sangat la jalan-jalan kat area booth tu, just tengok-tengok ajela. Besar betul program ini. Aku difahamkan ada 3 program besar yang dijalankan serentak kat sini iaitu program Sejuta Belia, Jomheboh dan satu lagi apa nama tah, aku lupa, tapi aku rasa saiz program ini dengan program Pesta Konvokesyen yang pernah aku join tu, aku rasa yang ini 10 kali ganda besar. Boothnya berderet-deret, stagenya pulak besar dan ada 3-4 buah stage utama.

Dari segi pengunjung tu aku rasa memang ramai la. Maklum la, cuti sekolah. Untuk hari kedua tu barulah aku start edar flyer. Merata-rata jalan untuk edar flyer tu. Sambil-sambil edar flyer tu, terserempak pula dengan YB Dato' Khalid Nordin, Menteri Pengajian Tinggi. Apa lagi, aku terus ambil peluang untuk berjumpa dengannya. Aku main bantai je pergi jumpa dengan dia dan bagi flyer kat dia sambil menerangkan serba sedikit program aku tu. Alhamdulillah... feedback beliau baik dan menyatakan dia menunggu surat rasmi dari aku (aisey, tak ingat pulak nak bergambar dengan beliau).

After thathari kedua tu just jalan-jalan edar flyer jelah. Aku tak banyak pun flyer yang berjaya diedarkan tapi flyer yang berjaya diedar itu memang 'hit the right person' sebab aku fokus pada OKU, JKM dan pihak-pihak yang berkaitan. Maybe some hajat aku tak tercapai tapi oklah sebab at least ada some hajat yang tercapai. Hajat bertemu dengan menteri tu aku tak jangka pun, inilah rezeki agaknya.

Untuk hari ketiga aku dah takde buat apa2 sangat dah. Just lepak-lepak dengan kawan-kawan kat Menara Usahawan tu jelah. Actually aku bukannya kenal sangat pun kawan-kawan UTM yang datang bersama ni, so dalam peluang ini, sempat jugaklah aku berkenalan dengan lebih rapat lagi mereka semua. After that, pukul 2.00 petang, kami pun bertolak semula ke Skudai. Tiba di Skudai dalam sekitar Maghrib jugaklah.

Apa pun bagi aku program ini cukup besar. Kalaulah aku berpeluang dan mampu mengendalikan program sebesar ini, alangkah indahnya hidup ini. Sempat juga menanam azam untuk berusaha agar suatu hari nanti aku boleh dan berpeluang mengendalikan program sehebat ini. Dari segi pengunjung, memang ramailah, daripada pagi sehingga petang tu, penuh dengan manusia. Apa pun, syabas aku ucapkan pada penganjuran program ini.

Tak banyak gambar yang aku ambil untuk program ini. Kat bawah ini antara gambar-gambar yang sempat kawan aku ambilkan.



Gambar1: Kat booth persatuan-persatuan OKU



Gambar2: Juga di booth OKU



Gambar3: Bersama artis Julia Ziegler



Gambar4: Bersama abang askar yang memberi posing maut... hehehe...



Gambar5: Aku bersama kawanku, Saifullah




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...