Saturday, June 4, 2011

KOMEN KES PENGAKUAN TIADA DARA...


3 Rejab 1432 Hijriah. Ok, berikut adalah post yang aku terima daripada salah seorang rakan alam maya aku: "Kisah AdindaEvans atau pemilik nama Nadia Elliza kini hangat diperkatakan di seluruh tanah air dengan pendedahan 'berani mati' beliau yang mengaku sudah tiada 'DARA' mendapat perhatian seluruh masyarakat Malaysia sehingga Dato Seri Shahrizat Abd Jalil, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang tampil di rancangan MHI TV3 (3Jun 2011) untuk mengupas tentang isu ini"

Aku tidak tahu sangat tentang hal ini sehinggalah diberitahu dan aku tak tengok apa yang diperkatakan oleh YB Dato Seri Shahrizat tentang hal ini. After that, baru aku buat sedikit research di FB, Youtube, blog dan surat khabar, so rasa terpanggil pulak untuk bagi pandangan aku. Ini just pandangan aku semata-mata, bukan berniat untuk mengaibkan sesiapa dan ianya bersifat umum, tidak ditujukan kepada sesiapa. Ini melibatkan permasalahan sosial negara dan umat Islam.

Sekarang ini banyak berlaku kes-kes seperti ini, kes rogol dan kes zina. Dua perkataan yang berbeza maksud tetapi mempunyai hukum yang sama iaitu berdosa besar, haram dan mesti disebat. Bila kes dah muncul, pelbagai pihak mula membicarakannya dan berlakulah tuding menuding antara satu sama lain. Ayah, mak, adik-beradik, kawan-kawan sehinggalah masyarakat kita mula membicarakannya apatah lagi pihak yang berkaitan.

Bermula daripada pasangan kekasih yang mulanya hanya keluar sahaja (samada diberi izin oleh penjaga atau tidak), start berpegang tangan, 'ringan-ringan', meraba-raba dan seterusnya berlaku zina. Tak perlu aku jelaskan hukumnya, semua dah tahu, so aku just nak share tentang tindakan yang sepatutnya dilakukan (aku bukan pakar, kalau ada tersilap, tegurlah aku).

Ada hadis yang diriwayatkan dari Tarmizin dan Ahmad yang bermaksud "Seburuk-buruk orang diakhirat adalah orang yang menceritakan pengalaman bersetubuhnya kepada orang yang bukan hak". Amat berdosa bagi orang yang melakukan zina (dengan rela) dan rogol (dengan paksa) dan bertambah berdosa lagi jika mereka yang terlibat mengumumkannya kepada yang bukan hak (bercerita kepada orang awam), apatah lagi dengan rasa bangga.

Ramai jugak aku tengok kat blog-blog yang mengutuk, menghina, mencaci dan sebagainya kepada remaja tersebut (difahamkan dia dirogol dan umurnya time tu 14 tahun). Difahamkan Ada juga yang memujuk, menasihati dan memberi tazkirah kepadanya namun mengikut pencarian aku yang sekejap sahaja itu, lebih ramai yang memberi komen negatif tanpa memberikan sebarang cadangan penyelesaian. Tindakan remaja itu yang aku anggap masih kurang matang dan komen negatif masyarakat turut memberi impak kepada familynya. Aku percaya bahawa ayah, ibu dan keluarga terdekat remaja itu semestinya mempunyai suatu perasaan yang mungkin sedih, marah, terganggu dan sebagainya.

Dalam Islam, sejarah tidak boleh dihukum. Ada pelacur yang bagi minum seekor anjing, Allah SWT bukakan hidayah untuknya, lalu boleh masuk syurga. Saidina Umar R.A yang telah membunah anaknya, telah diberikan hidayah Allah SWT, akhirnya menjadi pejuang Islam dan sekaligus boleh masuk syurga. Seorang pemuda yang telah membunuh 100 orang, rohnya dibawa oleh malaikat untuk ke syurga setelah pemuda itu mati dalam taubat. See?

Walau seburuk manapun remaja itu dan remaja-remaja lain diluar sana, walau sehina manapun mereka, kita tidak boleh menghina mereka, tidak boleh mencaci mereka. Siapa kita untuk berputus asa terhadap rahmatNya? Sejarah adalah sejarah. Bertaubatlah agar Allah SWT ampunkan dosa kita semua. Samada kita berzina ataupun dirogol, bertaubatlah kepada Allah SWT agar dibukakan hidayah untuk kita. Janganlah sekali-kali kita berputus harapan pada rahmat Allah SWT.

Pada aku, penyelesaian terbaik adalah remaja itu bertaubat, menutup cerita tersebut (jangan mendedahkan kepada masyarakat sewenang-wenangnya) dan seboleh-bolehnya dikahwinkan dengan pasangannya itu (jika berzina la, kalau kes rogol, seboleh-bolehnya jangan). Aku difahamkan pula bahawa si perogol itu akan dijatuhkan hukuman mati. Mungkin itu adalah keadilan untuk remaja tersebut.

Kes ini menjadi hangat kerana pendedahan remaja tersebut dalam akaun FB nya yang mana aku lihat, disinilah puncanya kes ini merebak. Pendedahannya yang 'berani' dan 'seolah-olah redha' itu sudah tentu mendapat reaksi ramai pihak dan masyarakat pula hanya pandai menghukum sahaja tanpa memberi kaedah penyelesaian untuk kes ini. Aku percaya bahawa dengan pendedahan ini, lebih ramai masyarakat yang akan tampil dan menuding jari antara satu sama lain.

Nasihat aku pada remaja tersebut: "Bersabarlah. Andai kata betul adik dirogol, bertaubatlah pada Allah SWT. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Andai kata adik berzina, bertaubatlah pada Allah SWT. Janganlah diulangi perkara tersebut dan bertaubatlah dengan sebenar-benar taubat. Jangan didedahkan kisah adik ini kepada orang yang bukan hak. Mulakanlah hidup baru dengan penuh rasa syukur atas rahmat daripada Allah SWT..."

Nasihat aku pada masyarakat: "Hentikanlah perbuatan menghina dan mencaci orang lain. Tegurlah adik kita itu secara berhikmah. Berikanlah peluang kepadanya untuk memulakan hidup barunya. Janganlah disensasikan lagi cerita ini ditambah lagi tanpa memberi cadangan penyelesaian untuknya. Samada adik ini bersalah atau tidak, kita tidak tahu, hanya Allah SWT yang Maha Mengetahui dan jadikanlah kes ini sebagai pengajaran untuk semua. Semoga Allah SWT mengampunkan dosa-dosa adik itu dan dosa-dosa kita semua..."

So, aku harap, after this, kes ini clear dan kita semua sama-sama mendapat pengajaran daripadanya. Insyaallah...


* Aku tiada niat untuk mengaibkan sesiapa especially kepada adik AdindaEvans/ Nadia Elliza. Semoga adik hentikan isu ini dan mulakanlah hidup baru yang lebih baik dan bermakna serta jangan sekali-kali berputus asa terhadap rahmat Allah SWT...



1 comment:

  1. This will allow the site to flourish and urge more visitors leading to high traffic
    and more likes. For achieving success in this competitive market, you
    should adapt yourself with the recent market trends. Furthermore,
    the first paragraph must contain the best sentences and words used,
    given that this will be the readers grounds if your article is exciting.


    Feel free to visit my website :: Referencement

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...