Monday, September 19, 2011

STATUS SEKARANG...


21 Syawal 1432 Hijriah. Ok, ini adalah post kedua aku dalam hari ini. Jika tadi aku memberi komen terhadap movie Hantu Bonceng, so untuk post kedua ini aku just ingin menceritakan serba sedikit tentang status aku sekarang. Aak ramai kawan-kawanku yang bertanyakan status aku especially apa yang aku buat sekarang, dah kerja atau belum, future planning dan sebagainya.

So, dalam post kali ini juga aku ingin bercerita tentang sebab musabab kesibukkan aku dalam seminggu dua ni. Yelah, dah agak lama tak update blog kan, taktau apa cerita/perkembangan terbaru.

Aku sekarang baru sahaja mendaftar untuk menjadi pelajar semula di Universiti Teknologi Malaysia, (universiti kesayangan aku ni, hehehe...) dalam bidang Doktor Falsafah (Sains Komputer). Tempoh pengajian aku adalah 3-4 tahun (harap dapat tamat on time atau lebih awal lagi). Aku start register after raya bebaru ini.

Aku buat research dalam bidang bahasa isyarat dan melibatkan mobile computing. So, aku sekarang back to programming semula after berhenti buat coding semasa buat master sebelum ini. Harap aku still boleh ber 'coding', dah agak lama rasanya tinggal bab-bab programming ni, kalau ada buat pun just simple-simple projek je. Lagipun aku sebelum ni more on website development dan database, then tetiba je move to mobile computing, harap boleh selesaikan.

So, bila dah sambung belajar ni, i need to focus terhadap pengajian aku. Banyak lagi perkara yang belum dibuat seperti permohonan penajaan, nak isi borang mohon geran, nak buat survey dan sebagainya. Memandangkan tajuk pengajian aku more kepada OKU Pertuturan, so kena lebih careful dalam memastikan tidak timbul masalah yang tidak diingini.

Aku juga sekarang ini tengah dalam proses untuk buat program keusahawanan OKU. Simposium Pembangunan Keusahawanan OKU (USAHAKU'11) yang bakal diadakan pada 10-14 Oktober 2011. Sekarang ni tak sampai sebulan lagi program tu berlangsung tapi masih ada beberapa perkara yang tak selesai, so maybe aku akan sibuk sikit seminggu dua nanti.


Gambar1: Flyer USAHAKU'11


Program ini adalah kali kedua selepas pada tahun lalu dah dibuat. Tempatnya masih sama iaitu di Dewan Sultan Iskandar, Universiti Teknologi Malaysia, 81310 Skudai, Johor. Tarikhnya adalah pada 10-14 Oktober 2011 dan pada 13hb tu, Insyaallah ianya akan dirasmikan oleh YB Dato' Seri Mohamed Khaled Nordin, Menteri Pengajian Tinggi.

Banyak aktiviti yang berlangsung dalam program ini seperti Business Idea Talk, motivasi keusahawanan OKU, tips mohon geran, Sepetang bersama Zull Design Autotronic, pameran produk, gerai jualan, kempen derma darah dan sebagainya. Fokus kepada golongan OKU, belia, pelajar, usahawan dan juga ibu bapa. Beberapa pertandingan juga diadakan seperti pertandingan melukis, pertandingan mewarna, chess dan banyak lagi.

AJK untuk program ini pun masih lagi kurang. Tak ramai AJK yang nak join untuk kali ini, maybe timing program yang kurang sesuai agaknya. Dari segi penajaan wang, aku cukup berdukacita. Tak banyak yang diperolehi untuk kali ini. Sometimes rasa nak marah pun ada. Apa pun, program tahun ini memang banyak cabaran yang terpaksa aku tempuhi. Nanti aku akan try buat post yang khas untuk program ini.

Dari segi business pulak, sekarang ini dah agak slow. Aku dah tiada hak untuk menyewa Student Mall (lot kedai dalam kampus khas untuk student berniaga) tu memandangkan ada undang-undang baru yang mengatakan bahawa student postgraduates tak dibenarkan menyewa. So, aku dan kawanku dah move semua barang-barang dan peralatan dari kedai sewa aku dulu tu. Situasinya takdelah teruk sangat sebab takdelah berhutang apa-apa pun, just tiada kedai dan aktiviti business yang semakin berkurangan.

Aku sekarang ini juga ada mempromosikan fanpages Sahabat OKU Malaysia kat dalam Facebook aku. Ini adalah plan jangka masa panjang aku untuk membina jaringan network baik dari segi komunikasi, perniagaan mahupun aktiviti komuniti. So, harap kalau ada pembaca blog ini yang masih belum klik 'Like', harap boleh memberikan sokongan anda semua ye.


Gambar2: Pages Sahabat OKU Malaysia


So, aku rasa cukup setakat ini sahaka aku update status terkini aku. Harap after this semakin kuranglah orang bertanya tentang status ini. Sebelum ini, jika ada orang tanya apa aktiviti aku sekarang, aku just cakap main-main je macam montelkan perut, jadi penganggur terhormat, lepak melepak, stay kat kampung dan pelbagai alasan lagilah. Saje je cakap macam tu, just nak bergurau, hehehe...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...