Thursday, December 22, 2011

SUKA DUKA USAHAKU'11 - PART2...

28 Muharram 1433 Hijriah. Ok, post yang lalu aku dah menceritakan sebahagian suka duka aku dalam melaksanakan program USAHAKU'11. Untuk post ini aku akan sambung lagi kisah ini dan rasanya cukup setakat post ini sahaja jelah, nanti ada yang terasa hati dengan aku pulak.

So, after semua dah aku buat, dari segi promosi, peserta jemputan, aktiviti, penajaan dan sebagainya, tibalah masa untuk aku buat follow up dengan pihak-pihak yang berkaitan. Bab follow up inilah yang aku rasa sedikit tension. Bukan senang nak buat follow up ni, perlu banyak kesabaran.

Biasanya aku follow up dengan call atau email. Aku akan call pihak yang berkaitan dari semasa ke semasa untuk memastikan kerja aku itu dilakukan dengan secepat mungkin. Aku faham sangat tentang karenah birokrasi masyarakat Malaysia ini, so sebab itulah aku agak sedikit 'push' mereka yang berkaitan.

Kadang-kala gagal jugak aku untuk buat follow up. Contohnya aku call ke suatu jabatan. Pegawai A pass kepada pegawai B, B pulak pass kepada C, C pulak pass kepada D dan last-last, talian putus. Bila aku contact semula, perkara yang sama berulang-ulang. Bukan satu dua tempat je yang macam ini, banyak tenpat, banyak agensi yang aku kena.

Follow up dengan email pun ada masalah jugak. Tak reply pun email tu. Ada yang reply da yang reply tu pun just kata akan diusahakan, noted dan forward kepada pihak lain yang betul-betul in charge dalam hal yang berkaitan. Tak apalah, aku just ingin mengucapkan ribuan terima kasih kerana at least sudi reply dan yang tak reply tu aku cuba bersangka baik, mungkin mereka sibuk atau jarang online. Terima kasih atas kerjasama anda semua.

Dari segi jemputan perasmian pula, aku dah cuba follow up tapi pihak pengurusan universiti kata kena tunggu dulu, kena check jadual. After that, aku dapat salinan penghantaran surat tersebut bertarikh pertengahan September. Aku bagi surat itu kepada pihak universiti untuk diforward kepada YB menteri pada bulan Jun dan pertengahan September baru mereka hantar kepada YB menteri. Hampir 3 bulan surat aku 'diperam'.

Then dekat-dekat dengan tarikh program baru aku dapat surat maklum balas dari YB memteri yang mengatakan YB tak dapat datang atas urusan yang lebih awal dijadualkan. So, apa yang you all faham atas feedback surat YB itu? Maksudnya pihak penganjur program (aku) lambat hantar surat jemputan itu, lambat booking tarikh padahal awal-awal lagi aku dah submit. Aku boleh je submit sendiri surat jemputan itu kepada YB tetapi kalau tak melalui universiti, confirm aku kena 'kaw-kaw' punya.

Apa pun, nasib baiklah aku sempat menjemput TNC HEMA Prof. Datuk. Dr. Tajudin Ninggal untuk merasmikan program ini sebagai penganti YB menteri. Terima kasih Datuk kerana sudi merasmikan program OKU yang tak seberapa ini. Ini adalah kali kedua Datuk menghadiri perasmian program OKU. Harap sokongan Datuk terhadap program seumpama ini dapat dikekalkan.

After that, aku dapat panggilan daripada stesyen TV Al-Hijrah untuk membantu mempromosikan program ini. Alhamdulillah... walaupun masa sudah suntuk, namun, ada juga pihak luar yang sudi membantu mempromosikan program ini. Untuk detail wawancara ini, nanti aku akan nukilkan dalam next post.

Tentang aktiviti pula, ada berita yang agak kurang menyenangkan. Dua hari sebelum program, pihak kementerian ada call aku dengan mengatakan bahawa mereka tak dapat bantu dari segi penceramah dan bantuan yang lain (satu kementerian ok, tapi 2 kementerian lain fail). Mereka mohon maaf. Oh, dua hari  sebelum program berlangsung, baru dapat khabar ini... So, apa expectation you all untuk program ini? Sempatkah aku mencari penganti? berapa slot sub program yang hilang? Masa itu aku dah cukup pasrah...

Pasrah dengan tindakan masyarakat yang hanya pandai memberi janji tetapi membatalkan janji pada saat akhir. Kalau nak batal sekalipun, beritahulah awal-awal supaya dapat aku rearrange program itu, takdelah aku pening memikirkan dalam 2 hari terakhir itu. Apa pun aku segera contact pihak-pihak yang aku rasakan boleh menghulurkan pertolongan.

Alhamdulillah... ada juga pihak yang sudi membantu. Sudi membantu aku yang masa itu hampir-hampir give up, hampir-hampir ingin batalkan program ini. Kesannya, program ini berjaya diteruskan tetapi ada sedikit kelemahan yang tidak sempat aku cover. Ada sebahagian aktivti yang dirancang tidak dapat dilaksanakan. Namun, aktiviti core masih diteruskan.

Alhamdulillah... Selesai juga program aku ini. Dapat beberapa feedback yang setengahnya positif dan setengahnya negatif. Positifnya adalah kali ini core program lebih menarik dan interaktif, benar-benar fokus kepada pihak yang memerlukan info tersebut dan dapat menyalurkan peluang keusahawanan yang menarik. Negatifnya adalah program ini nampak kecil berbanding yang tahun lepas dan ada aktiviti yang mereka ingin join tetapi dibatalkan saat-saat akhir.

Apa pun, aku cuba belajar dari kesilapan yang berlaku. banyak pengajaran yang aku perolehi dan dari program ini juga, aku dapat kenal siapa pihak yang benar-benar boleh diharapkan dan siapa yang bersifat tidak baik. So, sampai disini sahajalah penceritaan ini....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...