Sunday, December 18, 2011

USAHAKU'11 - PART1...


23 Muharram 1433 Hijriah. Alhamdulillah... Akhirnya sempat jugak aku update blog ini. Izinkan aku mohon maaf kepada semua pembaca blog aku kerana sudah lama tak update blog ini. Sibuk dan buat-buat sibuk. Itu alasan aku untuk sebab tak update blog ini. Ok, untuk post kali ini, aku nak tunaikan janji aku untuk bercerita tentang program keusahawanan OKU bebaru ini.

Simposium Pembangunan Keusahawanan Orang Kurang Upaya (USAHAKU'11) masuk edisi kedua tahun ini yang telah diadakan pada 10-14 Oktober 2011 di Dewan Sultan Iskandar, UTM Skudai. Untuk itu aku ingin pecahkan cerita ini kepada 3 bab itu sebelum program, semasa dan suka duka program. Aku cuba padatkan isinya supaya tak panjang you all membacanya.

Sebelum program, tentulah melibatkan perancangan terhadap aktiviti, jemputan, makanan, penajaan dan promosi. tentang aktiviti, aku mendapat kerjasama daripada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat pada mulanya. Then last2 minit, mereka tak dapat bantu pula. Alhamdulillah... aku dapat kerjasama daripada pensyarah-pensyarah fakulti aku. So semuanya ok, tapi risau jugak la time tu sebab dah last minutes.

Dati segi jemputan pula, aku mendapat kerjasama daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri Johor, politeknik-politeknik dan IPTA lain. Awalnya aku menjemput semua IPTA dan semua politeknik seluruh negara tetapi respond yang diterima amat mendukacitakan. Bila di follow up, sering saja gagal. Entahlah aku pun tak tau mana lagi silapnya. Apa pun, wakil-wakil yang hadir itu pun sudah cukup ramai sebenarnya. Agak penuh juga dewan itu walaupun kali ini tiada booth dibuka.

Dari segi makanan tiada masalah. Dari segi promosi pun tiada masalah. Aku sempat dijemput oleh stesyen tv Al-Hijrah untuk slot Assalamualaikum. dalam slot itu, aku sempat berkongsi info tentang program ini bersama para penonton. Terima kasih kepada Al-Hijrah. Banner dan bunting juga dinaikkan seminggu sebelum program bermula.

Dari segi penajaan, ini satu perkara yang amat menyedihkan pada aku. Aku turun naik turun naik ke kementerian, ke pejabat negeri dan sebagai untuk mohon penajaan. Namun, jawapan yang diterima amat menghampakan. Semua kementerian itu tidak mampu untuk membantu dari segi kewangan tetapi berjanji untuk membantu dari sudut lain (yang akhirnya janji tinggal janji).

Alhamdulillah... pada saat-saat akhir itu, aku dijemput untuk membentangkan kertas kerja program ini di Kementerian Pengajian Tinggi di Putrajaya dan akhirnya diluluskan peruntukkan untuk aku. Terima kasih kepada pihak KPT yang sudi membantu. Sesungguhnya bantuan itu amat dihargai dan dapat menyelamatkan duit aku hangus begitu sahaja. Aku sebelum ini menggunakan duit aku sendiri, duit poket aku.

Aku ada mendapat sedikit penajaan daripada universiti tetapi disebabkan beberapa masalah yang timbul, duit itu aku lambat perolehinya (tamat program baru dapat). So aku pada masa itu memang tengah 'nazak' tentang kewangan. Aku tak kisahlah janji-janji kementerian lain tu sebab aku dah dapat penajaan daripada pihak KPT, so takde masalah. Apa pun, tipulah kalau aku kata aku langsung tak terasa hati tentang kes ini.

Aku ada terfikir jugak untuk batalkan program ini pada last-last minit tetapi tak jadi. Kenapa? Sebab kalau aku tak buat program ini, siapa yang akan buat? Siapa pihak yang prihatin yang ingin anjurkan program yang khas untuk OKU ini/ Universiti mana yang ingin anjurkan? So, kalau aku tak buat, siapa lagi yang akan bantu OKU ini? Disebabkan itulah aku nekad sebenarnya untuk laksanakan juga program ini.

Ok, tamat kisah sebelum program. So, aku lampirkan beberapa gambar dari sebagaian aktiviti untuk tatapan ye.




Gambar1: Peserta program untuk LDK 




Gambar2: Perbincangan 




Gambar3: Buat kerja 




Gambar4: Perbentangan idea 




Gambar5: Perbentangan permasalahan OKU 




Gambar6: Perbincangan perbentangan


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

...:: Facebook ::...